| O průvodci | Index | Hledej | Přidej | Fotoarchiv |
oblast Walliské Alpy:

MATTERHORN - JZ hřebenem z chaty Carrel

celkový čas: 5h 30
Dost těžká cesta (AD), místy III, sestup 4h 30, převýšení 640 m.
(klasifikace obtížnosti)

Důstojný skalní hřeben, nejkratší ze všech, co na Matterhorn vedou. Lezení není o mnoho těžší než na hřebenu Hörnli. Průměrný sklon hřebene je 36st, ale obtíže jsou po celé délce cesty (úseky III). Zato skála je zde v celé délce hřebene dost pevná, a tak nehrozí pád kamení jako na švýcarské hraně. Nejlepším obdobím pro realizaci výstupu je konec letní sezóny, kdy již na hřebenu není žádný sníh. Výchozím bodem je italské lázeňské horské středisko Breuil -Cervinia (2000 m) v údolí Valtournenche. Od chaty Savoia/Carrel lezeme strmými skalními stupni (fixní lana) po pravé straně hřebene k základně věže Grande Tour, kterou obejdeme zprava. Překonáme sedlo mezi dvěma skalami a lezeme šikmo nahoru po pravé straně hřebene. Posléze se dostaneme k malému snížení hřebene a překonáme často zaledněný výšvih (fixní lano). Postupujeme dále policí několik metrů vpravo, dále lezeme vpravo přes plotny a stěnky na hřeben nad věží Grande Tour. Vpravo malou policí pod hřebenem (Crete du Coq), dále kousek po hřebeni, plotnami a krátkým sestupem dosáhneme pásma polic (Mauvais Pas), kde je další postup zajištěn vodorovnými fixními lany. Dále dosáhneme čtvercové sněhové police (Linceul). Lezeme levým okrajem police k třicetimetrovému lanu (Corde Tyndall). Vystoupíme obtížnými strmými skalami nahoru (dobré stupy) na ostří hřebene, kde zakrátko dosáhneme velké, nakloněné terasy (Cravate), která se táhne dále vpravo. Překonáme terasu a vrátíme se zpět na hranu. Výše obejdeme zleva překážky, přelezeme žleb (volná skála) a vystoupíme na Pic Tyndall (4241 m), 2h 30. Cesta nyní pokračuje rozlehlým, téměř vodorovným ramenem, který se dále velmi zúží a dovede nás do hlubokého zářezu (Enjambee, 4244 m), které odděluje rameno od vrcholového bloku. Výše se hřeben rozšiřuje. Lezeme nyní žlebem (suť a sníh) na sedélko nebo spíš jakousi malou základnu u výšvihu (Col Felicite), 30 min. Výšvihu se vyhneme z levé strany a dosáhneme vlastní vrcholové věže. Několik metrů nahoru vlevo od hrany hřebene, dále úzkou policí vedoucí vpravo k fixnímu lanu. Po něm nahoru (12 m), následně stoupajícím traversem vpravo na suťovou základnu. Nad ní 15 m fixem k zvěšenému žebříku (Echelle Jordan), pomocí kterého překonáme převis. Další lano vede přes plotnové stěnky na dobrou polici. Přejdeme jí nalevo na hřeben a po posledním fixním laně dolezeme nahoru na úzký hřebínek. Po něm vylezeme na již lehké skály vedoucí na italský vrchol. Vzdušným vodorovným miksovým hřebenem se dostaneme na hlavní vrchol, 1h 30, od chaty 5 - 5h 30.
Odkazy (přidej nový - docasne zablokováno)Poznámky (přidej novou)

Okolní vrcholy:
MATTERHORN : JZ hřebenem z chaty Carrel 5h 30
Okolní chaty:
CARREL : JZ hřebenem z chaty Carrel 5h 30

(foto:).

Počet kliků/návštěv na stránky ALPINEGUIDE od 06.05.2002: 20635554/18779267 (dnes: 451/451)