Venediger - hora pro každého

Třetí nejvyšší vrchol Rakouska - Gross Venediger je součástí rozsáhlého masivu, který se řadí do Vysokých Taur. Výstup je možno uskutečnit ze tří směrů: Z chat Defreger, Kürsinger a Prager. Nejčastěji se používá cesta z Matreier tauernhausu přes Neue Prager Hütte. Výchozí místo je dobře dostupné od Felbertauerntunelu a celý výstup se dá zvládnout za dva dny. My se ale nechceme honit a volíme třídenní cestu s dvěma noclehy.
Plán je jedna věc, počasí druhá. Takhle se balíme na počátku cesty u Matreier Tauernhausu a vyrážíme do deště.
Matrier Tauernhaus
Má to ale i své kouzlo. Potoky tvoří mohutné vodopády a hlavní tok v dolině řádí jako pominutý. Potok Potok
Než ale dorazíme do závěru doliny, déšť ustává a my nadějně stoupáme strmým svahem vzhůru. Původně zde byl všude ledovec. Ještě v roce 1860 dosahoval až ke dnu doliny do výše 1765m. Dnes zde rostou kytičky a ledovec není vůbec vidět. Za 150 let ustoupil do výše 2300m a zkrátil se o dva kilometry. Tohle se dozvídáme z tabulí naučné ledovcové stezky, která začíná právě v místě původního čela ledovce. Ledovec1860 Dnešní stav
Naučná stezka strmě stoupá po pravé straně údolí, traverzuje ho a připojuje se k základní výstupové trase. Doporučuji ji absolvovat při sestupu, protože tak máte více sil obdivovat předkládané krásy. I my jsme si ji nechali na sestup a co nejrychleji stoupali k chatám. Není to totiž jedna, ale hned dvě Prager Hütte. Stará byla postavena r 1872, nová potom o kus výše o 30 let později. Dnes slouží k ubytování jen nová chata. Na staré ale můžete využít útulnou hospodu. V malinkém lokále v takřka domácím prostředí jsme rychle zapomínali na déšť, únavu i na nejisté vyhlídky na zítřek. Alte_Prager
Název "Pražská" ukazuje na původ chaty. Založila ji pražská sekce Německého alpského svazu. Pražští Němci o ni potom pečovali a v roce 1904 vybudovali novou chatu blíže k ledovci. Po jejich odsunu z Čech, se sekce přejmenovala na Oberland a sídlí v Mnichově. To vše se dozvíme z tabulí na chatách. Na Nové Pražské chatě připomínají naše německé krajany i obrázky a mapy z Čech. Tabulka1 Tabulka1 Tabulka1
Druhý den sněží a sněží. Teprve po poledni se vyčasí. Už nás z povalování bolí celé tělo, tak jdeme alespoň kousek k ledovci. Prošlapeme si cestu na zítřek. Ledovec původně dosahoval až k chatě a ještě před 20 lety zde bylo souvislé sněhové pole. ledovec
Ráno využijeme prošlapanou cestičku k ledovci a konečně přijdou ke slovu i mačky. Hned první výšvih je současně nejstrmější. Dále už postupujeme po plochých pláních. Opatrnost je v šak na místě. Ledovec se tváří přívětivě, ale pod novým sněhem číhá řada nebezpečných trhlin. Výstup Výstup
Vrchol Venedigeru se skrývá téměř do poslední chvíle za horizontem. teprve po třech hodinách spatříme cíl naší cesty. Ještě chvíle stoupání a už je tady vrcholový hřebínek. Vrchol
Na vrcholu je docela tlačenice. Musíme čekat ve frontě na vrcholové foto. Vrchol
Tak honem pryč, než dorazí další skupiny! Vrchol
Pár hodin sestupu v rozměklém sněhu a - sláva, už jsme zase na skále! Sestup
Chvilka odpočinku na chatě a honem dolu. Čeká nás sestup až k autobusu. Ale před tím ještě chceme projít tu ledovcovou naučnou stezku. I když jsme již unaveni, jsme nakonec rádi, že ji poznáváme. Rozhodně stojí za to. Ledovec se sice stáhl do údolí, ale i tak je to pořád ještě macek. Ledovec
Při sestupu přijdeme i jednomu malebnému místečku, které symbolicky zakončuje celou tůru - Boží oko. V úžlabině mezi dvěma morénami je malé trojúhelníkové jezírko s kruhovým ostrůvkem. Podobnost s božím okem je skutečně zarážející. Boží oko
Chvíle rozjímání končí a musíme dále - přesněji dolu. Nekonečné klesání a stejně nekonečný pochod silnicí přes osadu Inergschloss až k parkovišti.

Skončil výlet, který můžeme doporučit každému. Výstup je bezpečný a dá se zvládnout i za horšího počasí. A hlavně - je to tu hezké.