Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY VOLNÁ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR

11121314151617
18192021222324
25262728293031
(Zpět na seznam reportáží)

03.11.14 Jiří Louda

Peru 2014

Dvacátého druhého října přistáváme pozdě večer na letišti Václava Havla v Praze. Prší a je nepříjemná zima. Těšíme se domů a jsme rádi, že konečně ulehneme na svá lůžka, která jsme na 15 dní opustili. Usínáme v kruhu svých blízkých a znovu se nám, už jako ve snu, odvíjí děj posledních 15 dnů. Džungle, sopky, pouště, Pacifik, kaňony, zasněžené vrcholky, jezera, ztracená města v džungli i milionová města. To vše pod oblohou Jižního kříže, to vše v jihoamerické zemi Peru.

Ano, tam jsme byli, to jsme měli možnost poznat a prožít skutečně na vlastní kůži.

Peru
Třetí největší zemi jihoamerického kontinentu dělí v severní části pouhých 16 km od rovníku. Než dosáhnete jižní části, museli byste překonat celých 17 rovnoběžek, více než 2000 km. Země obrovských vzdáleností, nebetyčných výšek, nekonečných jezer a plání. V Peru se rodí skoro všechny zdrojnice samotné Matky řek – Amazonky. Celý východ země pokrývá největší deštný prales na světě, na západě omývají zemi vody největšího oceánu světa a na jihu se rozkládá nejvyšší splavné jezero světa. Tichomořská zemská deska se podsunula pod pevninskou a vyzdvihla až do výše téměř sedmi kilometrů horský řetězec And. K Peru patří i řada činných sopek, záhadné obrazce a ještě záhadnější ztracená města inckých a předinckých kultur.

Amazonie
A my právě začínáme naši neopakovatelnou pouť po Peru v městě Iquitos, v milionovém městě, které se od ostatních liší tím, že do města nevede žádná pozemní komunikace. Je to město v džungli.
Už po přistání na nás dýchne teplota přes 30 stupňů a vzduch se 100% vlhkostí. Přemisťujeme se z letiště na připravených motorových tříkolkách po blátivé cestě k řece. Připravené lodě nevypadají moc bezpečně. Do lodě, kam už teče, jdou velké baťohy, do druhé lodě, kam teče o něco méně, nesedáme my. U ústí do úzkého potoka raději vystupujeme (vody už je v lodi tak 10 cm) a jdeme kolem přítoku pěšky. Kousek za indiánskou vesnicí je uprostřed džungle naše základna. Skládá se z několika přístřešků, v jednom z nich nám místní kuchařka připravuje stravu a v druhém připravujeme hamaky s moskytierama pro naše bezpečné přenocování. V noci prší – však nejsme nadarmo v deštném pralese. Ráno přestává, paní připravuje na ohni snídani: omeleta, čaj, pečivo. Pak vyrážíme do pralesa. V pralese pozorujeme zvěř a zajdeme i k jedinému obrovitému stromu, který zbyl z primární džungle. Po obědě míříme do indiánské vesnice, shromažďujeme děti z vesnice a obdarováváme je všechny tričkem pojišťovny Generali. Společně se pak fotíme, děti mají z triček i dárků velkou radost a my jdeme na ryby.

V džungli trávíme ještě druhou noc a pak už vstáváme před 4. hodinou ranní a za svitu čelovek vyrážíme nočním pralesem. V magickém tichu svítání pak plujeme po amazonském přítoku zpět do města Iquitos.

Arequipa
S krátkým přestupem v Limě se během několika málo hodin přesouváme na samý jih Peru - do města v poušti – bílého města Arequipy. Dle místních je to místo, kde se Měsíc údajně odděloval od Země a zapomněl s sebou vzít Arequipu. Všude kolem dokola jen poušť a šestitisícové sopky s bílými sněhovými čapkami. Arequipou vede koryto na občasné přívalové deště, ale občas jím prý protéká i vroucí láva. Nejistoty a útrapy, které zde příroda člověku připravuje, však ta samá příroda zase člověku navrací. Sopečná hornina obsahuje plno živin a tam, kde je zavlažována, dává člověku svá nesmírně úrodná údolí. V tomto kraji se úroda běžně sklízí i třikrát ročně. V těsné blízkosti Arequipy se nachází jeden z největších měděných dolů na světě. Ve vyvržených horninách najdete zlato i stříbro.

Pacifik
A pak vzhůru k Pacifiku. Ve 40. letech 19. století bylo na pobřeží až sedmi metrová vrstva ptačího trusu – guána. Jako hnojivo to byl vynikající vývozní artikl. Ze skalnatých útesů pozorujeme lachtany, mořské vydry i spoustu hnízdících ptáků. Na závěr se i krátce svlažíme v chladných vodách Pacifiku. Na zpáteční cestě ochutnáváme i peruánskou specialitu - grilované morče. Masem jsme se tedy skutečně nepřejedli (samá kost a kůže)

Na kole ze čtyřtisíc
Cyklistická vložka na nás čekala už další den. Po bývalé hlavní silnici na Puno (prašná, úzká a hrbolatá) stoupáme vytrvale do hor. Překonáváme hřeben a sjíždíme k rozlehlému solnému jezeru. Za jezerem mírně dýmá sopka Ubinas. To už jsme ve výšce kolem 4300m. Nasedáme na kola a sjíždíme přes 2000 výškových metrů – kola nejsou nejnovější, silnice samý výmol a pozadí máme naklepaná jako vídeňský řízek.

Kaňon Colca
Vyhlášenou „highlight“ v oblasti Arequipy jsou kaňony. Volíme kaňon Colca a kocháme se nádhernými výhledy.

Po osvěžující koupeli v termálních lázních v Chivay nabírá náš mikrobus opět výšku až do sedla Miradon (4910 m). Odtud většina z nás vystupuje na nejvyšší bod naší cesty ve výšce 5006 m. Z vrcholu a ze sedla se nemůžeme vynadívat na panorama sopečného pohoří (cca 28 činných sopek) a bližší sopky Ampato (6288m) a Sabancaya (5977m). Sopka Sabancaya je právě aktivní a v pravidelných intervalech „odfukuje“ hustý dým.

Jezero Titicaca
A jsme u legendárního jezera Titicaca. Návštěva ajmarské rodiny na jednom z plovoucích ostrovů Uros byla moc příjemná, na závěr nám ženy zapěly místní písně.

Cusco
Srdce a hlavní město incké říše Cusco je skutečně klenot. Úžasná katedrála a stavby španělských dobyvatelů. Prohlížíme inckou pevnost Sacsayhuamán nad městem. Z pevnosti zbyly jen dokonale opracované základové kameny, ale i toto mimořádné dílo bere dech.

Machupicchu
Blíží se vrchol naší cesty – ztracené město Machu Picchu. Mikrobusem přejíždíme do údolí řeky Urubamby na konec asfaltové silnice ve městě Ollantaytambo. Čeká nás tady i zajímavá prohlídka impozantní incké pevnosti s typickými terasami.

Do Puebla Machu Picchu – turistické základny pod ztraceným městem Machu Picchu - můžete dojít za několik dní pěšky po populární trekové trase a nebo vlakem. Využíváme vlaku a cestu svatým údolím si náležitě vychutnáváme.

Kdo nebyl na Machu Picchu – nebyl v Peru. Ekobusy na plyn jezdí jeden za druhým a tak hned ráno vyjíždíme serpentinami ke vstupní bráně areálu. A už po chvíli jsme u prvního „klasického“ pohledu na Starou (Machu) i Novou (Wayna) horu (Picchu) a fotíme se navzájem. Vystupujeme ke Sluneční bráně a kocháme se nádhernými pohledy na celý komplex. Po sestupu nás čeká prostup vykopávkami ztraceného města. To už se však odehrává v zástupu dalších stovek turistů. Návštěva tohoto magického místa zanechává na všech hluboký dojem.

A naše Velká cesta po Peru se chýlí k závěru. Na letišti v Cuscu se loučíme s naším česko-peruánským průvodcem Yardou a děkujeme mu za skvělé služby během celého pobytu. Díky jeho trvalému pobytu v Peru jsme měli jedinečnou možnost poznat Peru nejen z pohledu turisty, ale i z pohledu domorodce.

Lima
Zbývá už jen krátká prohlídka hlavního města Limy. Náměstí s prezidentským palácem a katedrálou je pěkně upravené, před prezidentským palácem vyhrává dechovka. Nám už na cestu domů, která nás za chvíli čeká.

Za 15 dní jsme nacestovali po Peru tisíce kilometrů a vše nám bude za chvíli připadat jako sen.

A už jenom v tom snu se můžeme vrátit pod jasnou oblohu Jižního kříže.

Přidej komentář k tomuto článku:
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:

Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725