Mosela 2009

Údolí Mosely bylo už od starověku důležitou dopravní tepnou. Města, městečka a vesnice zaplnily údolí. Každý se chtěl podílet na bohatství plynoucím z obchodu. Navíc se ukázalo, že svahy kolem řeky jsou ideální pro růst vinné révy. Víno zde dělali již Římané a zůstalo to tak dodnes. Civilizovaný vzhled však údolí neublížil, spíše naopak. Upravená města, plná květin, hrady na kopcích, vinice pod nimi. Ani ten dopravní ruch už není tak velký - z železnice se stala atraktivní cyklostezka, využívající mosty a tunely k příjemné jízdě.
Začátek putování v Saarburku je ve znamení květin a romantické promenády s vodopádem.
V Trevíru začínáme hned od starých Římanů - honosná Ponte Nigra slouží už 2000 let.
Románská katedrála v Trevíru. Vstup zdarma a „stojí to“ za to!
Karel Marx už není u nás tak populární, ale v Trevíru jsou na svého rodáka stále hrdí.
Jeden den si trasu podél Mosely zpestříme cyklotrasou po bývalé železnici. Romantická trasa má příjemný spád 300 výškových metrů na 55 km, vede čtyřmi osvětlenými tunely a po dvou mohutných viaduktech
Cestou vlakem nebývá dost času na prohlídku trati. To na kole máme času více a vychutnáme tak osobitou krásu železničních staveb.
Húúúú... Hůůůůů... Máme tu první tunel. Nemusíme mít ani světla - je dokonale osvětlen.
Cyklostezka je dokonale technicky provedena. Stavitelé nezapomínají ani na svodidla.
Jedno z nejhezčích vinařských středisek - Bernkastel. Hrázděné domy pamatují ještě středověk a jejich vinné sklepy slouží dodnes.
Traben-Trarbach je dvojměstí po obou stranách řeky. I cyklotrasa vede také občas po obou březích.
Malebný Beilstein se zříceninou hradu Metternich byl přírodní kulisou mnoha filmů.
Poslední naší zastávkou je Cochem. Řeka je už hodně široká a slouží jako důležitá dopravní tepna. I to je pro nás vnitrozemce příjemné zpestření.