Prosinec 2023 |
---|
Po | -t | St | Lt | Pß | So | Ne |
---|
| | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
(Zpět na seznam reportáží)
28.06.10 Petr MikotaPlavební kanál Mohan - Dunaj
Při našich cyklozájezdech jezdíme i kolem významného vodního díla, které na území Bavorska spojuje dvě významné řeky Mohan a Dunaj. Kaníl začíná u Bamberku na Mohanu, pokračuje údolím řeky Regnitz do Norimberka, ve výšce 406m překračuje rozvodí, klesá do údolí řeky Sulz a údolím Altmühl se dostává do Dunaje u Kelheimu. Na našich trasách projíždíme jednak malý kousek na jeho počátku u Bamberka jednak delší romantický úsek podél řeky Altmühl. Současný moderní plavební kanál dokončený v roce 1992 je ale následníkem staršího kanálu Ludwig-Donau-Main-Kanal vybudovaného již v 19. století. A tom si něco povíme.
První pokusy o plavbu napříč Německem podnikl již Karel Veliký, když v roce 793 nechal vybudovat tzv Karlsgraben. Sen o propojení obou řek se ale vyplnil až za více než 1000 let. Bavorský král Ludwig I pojal stavbu jako důležitý hospodářský a politický projekt. Kanál byl budován v letech 1836 – 1845 a uveden do provozu 1846. Délka je 173 km. Z Bamberku překonává kanál převýšení 187m a z Kelheimu 79m. Nejvýše položený úsek mezi propustmi 32 a 33 je 24 km dlouhý. Šířka kanálu je 15,8m, hloubka 1,46 a mohly jím proplouvat lodě dlouhé až 32m, široké 4,47m s ponorem 1,17m a nosností 120t.
Na kanálu bylo 100 propustí. Lodě byly taženy jedním koněm, v úseku Altmühl dvěma koni. Cesta trvala cca 5 dní. Nejdůležitějším přepravovaným zbožím bylo dřevo, kámen, uhlí a zemědělské produkty. Kanál byl plně rentabilní do roku 1863. V té době se po něm přepravovalo až 200 000 t ročně. Po výstavbě železniční sítě sloužil již jen pro místní provoz. V průběhu druhé světové války byl poškozen a roku 1950 opuštěn a postupně ponechán osudu jako vodní tok.
Z původního kanálu se zachoval souvislý úsek mezi Norimberkem a Berschingem. Zde se totiž nově vybudovaný kanál odchyluje od původní trasy. Na úseku podél Altmühl byla většina kanálu zničena novou stavbou. Přesto se zachovalo několik úseků i s propustmi, mosty a přístavy. Jejich prohlídka je zajímavým zpestřením cyklotrasy. Pozůstatky jsou chráněny jako technická památka a vybaveny informačními tabulemi.
 |
 |
 |
Kanál pod Dietfurtem. |
Strážní domek u propusti č. 12. |
Detail propusti - jediné kompletně zachované na úseku v Altmühltalu. |
 |
 |
 |
Most u Gransdorfu. |
Rozšíření kanálu před propustí. Zde čekaly lodě na proplutí propustí. |
Již nefunkční propust v Gransdorfu.
|
 |
 |
 |
Přístav v Kelheimu. |
Přístav v Kelheimu. |
Původní přístavní jeřáb.
|
 |
 |
 |
Kamenná panenka k uvazování lodí. |
poslední úsek kanálu před ústím do Dunaje. |
Původní zvedací most z roku 1850.
|
 |
 |
 |
Těsně před ústím do Dunaje se dá do kanálu vplout i na kánoi. |
Podjíždíme poslední zvedací most. |
Nově osazený původní kilometrovník.
|
... a nebo přes tvůj facebook profil:
|
|
|