Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY VOLNÁ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR
Smlouva | Certifikát | GDPR osobní údaje | Povinné informace | Jak objednat |

Lyžování autobusem

Lyžování autem

Cykloturistika víkendy

Cykloturistika týdenní

Cykloturistika vícedenní

Turistika

Trekové trasy

Školy a kolektivy

Vyber zájezd jinak ...

Říjen 2020
Po-tStLtSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
(Zpět na seznam reportáží)

28.06.10 Petr Mikota

Plavební kanál Mohan - Dunaj


Při našich cyklozájezdech jezdíme i kolem významného vodního díla, které na území Bavorska spojuje dvě významné řeky Mohan a Dunaj. Kaníl začíná u Bamberku na Mohanu, pokračuje údolím řeky Regnitz do Norimberka, ve výšce 406m překračuje rozvodí, klesá do údolí řeky Sulz a údolím Altmühl se dostává do Dunaje u Kelheimu. Na našich trasách projíždíme jednak malý kousek na jeho počátku u Bamberka jednak delší romantický úsek podél řeky Altmühl. Současný moderní plavební kanál dokončený v roce 1992 je ale následníkem staršího kanálu Ludwig-Donau-Main-Kanal vybudovaného již v 19. století. A tom si něco povíme.
První pokusy o plavbu napříč Německem podnikl již Karel Veliký, když v roce 793 nechal vybudovat tzv Karlsgraben. Sen o propojení obou řek se ale vyplnil až za více než 1000 let. Bavorský král Ludwig I pojal stavbu jako důležitý hospodářský a politický projekt. Kanál byl budován v letech 1836 – 1845 a uveden do provozu 1846. Délka je 173 km. Z Bamberku překonává kanál převýšení 187m a z Kelheimu 79m. Nejvýše položený úsek mezi propustmi 32 a 33 je 24 km dlouhý. Šířka kanálu je 15,8m, hloubka 1,46 a mohly jím proplouvat lodě dlouhé až 32m, široké 4,47m s ponorem 1,17m a nosností 120t.
Na kanálu bylo 100 propustí. Lodě byly taženy jedním koněm, v úseku Altmühl dvěma koni. Cesta trvala cca 5 dní. Nejdůležitějším přepravovaným zbožím bylo dřevo, kámen, uhlí a zemědělské produkty. Kanál byl plně rentabilní do roku 1863. V té době se po něm přepravovalo až 200 000 t ročně. Po výstavbě železniční sítě sloužil již jen pro místní provoz. V průběhu druhé světové války byl poškozen a roku 1950 opuštěn a postupně ponechán osudu jako vodní tok.
Z původního kanálu se zachoval souvislý úsek mezi Norimberkem a Berschingem. Zde se totiž nově vybudovaný kanál odchyluje od původní trasy. Na úseku podél Altmühl byla většina kanálu zničena novou stavbou. Přesto se zachovalo několik úseků i s propustmi, mosty a přístavy. Jejich prohlídka je zajímavým zpestřením cyklotrasy. Pozůstatky jsou chráněny jako technická památka a vybaveny informačními tabulemi.

Kanál pod Dietfurtem. Strážní domek u propusti č. 12. Detail propusti - jediné kompletně zachované na úseku v Altmühltalu.
Most u Gransdorfu. Rozšíření kanálu před propustí. Zde čekaly lodě na proplutí propustí. Již nefunkční propust v Gransdorfu.
Přístav v Kelheimu. Přístav v Kelheimu. Původní přístavní jeřáb.
Kamenná panenka k uvazování lodí. poslední úsek kanálu před ústím do Dunaje. Původní zvedací most z roku 1850.
Těsně před ústím do Dunaje se dá do kanálu vplout i na kánoi. Podjíždíme poslední zvedací most. Nově osazený původní kilometrovník.

 Přidej komentář k tomuto článku: 
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:


Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725

webhosting: hostitel: FORPSI TOPlist ověřeno: Valid HTML 4.01 Transitional
design: Jan Nágr programming: Čestmír Kašpar
© 1999-2017 CK Loudatour s.r.o