Login:
Heslo: ?
(zapomenuté heslo) ?
CK Loudatour
O NÁS PRůVODCI PůJČÍME PARTNEŘI NOVINKY PDF KATALOGY VOLNÁ MÍSTA GALERIE FILMY REPORTÁŽE
CK LOUDATOUR
Smlouva | Certifikát | GDPR osobní údaje | Povinné informace | Jak objednat |

Cykloturistika víkendy

Cykloturistika

Turistika

Trekové trasy

Vyber zájezd jinak ...

Duben 2024
Po-tStLtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930     
(Zpět na seznam reportáží)

01.11.05 Mikota

Než dojedete na Korfu


Cesta na Korfu

Až z obzoru se vynoří
pustiny suché albánské
a zamlžená pohoří
vyznačí země balkánské…

Tam lesy oliv benátské
skrývají chrámy pohanské
a kostelíky byzantské
i rezavé šavle osmanské…

To všechno srpek země hostí
a kdo se po něm s námi pustí
střípky zachytí tajemné
v disky uloží objemné.

Ta bájná místa starých plavců
hlubiny, sluje bájných dravců
i ladné skoky mořských savců
- snadná to kořist fotek lovců !

Na trajektu Benátkami

Obří trajekt se proplétá městem na laguně. Z výšky pětipatrového domu je pěkný rozhled. Mnohem lepší než z malých gondol, které se motají v kanálech. Navíc je přehled. Benátky udiví svou velikostí. Je to úžasný les kostelních zvonic. Každý kostel s přilehlou čtvrtí by jinde tvořil celé město. Kdyby se shromáždila všechna města benátské říše z celého středomoří, nevyvážila by tohle hlavní město. Paláce, náměstí, divadla, kostely, sklady, nábřeží – architektonická a umělecká hodnota až zaniká v tak marnotratném nakupení hodnot.
Síť kanálů dělá z města unikát. Na první pohled tu totiž něco chybí – auta. Prokletí všech historických měst se sem nedostane. Neproniknete ani na kole. Jen lodí. A loď do Benátek patří odedávna. Proto ani moderní výletní parník neruší atmosféru. Co jí ruší více, je dav turistů, proudící od autobusového terminálu. Ale i tohle sem patří. Město bylo odedávna branou do Orientu. Zde se setkávali lidé všech známých zemí. Obchodníci, umělci, válečníci, dobrodruzi, chudáci i boháči. Nyní se zde setkávají turisté. Bohatí i chudí musí svorně pěkně pěšky. Je vidět, že to mnohé hodně bolí. Město se na invazi připravilo. Tabulky se šipkami vedou lačný dav směrem k mostu Rialto a dále k chrámu sv. Marka. Opačný směr již tak dobře značený není. Bloudící znavení turisté budou snazší kořistí restauratérů, gondoliérů, obchodníků a žebráků. Za pohled na nádheru se musí platit.
Příjemně překvapí čistota. Ráno je město uklizené a ani v kanálech neplavou odpadky. Je vidět, že když se chce, tak to jde. Pečlivě uklizený je i trus holubů před chrámem sv. Marka. Stovky ptáků jsou zde součástí prohlídkového okruhu. Nikdo je neodhání. Naopak na náměstí prosperuje několik stánků s prodejem zrní a holubi za odměnu ochotně pózují na ramenou či hlavách.
Z nejvyšší paluby trajektu je vše jak na dlani. A objevují se i souvislosti. Najednou vidíme šikmou věž. A tamhle další. V Pise toho nadělají s jednou – tady se jich potácí hned několik. Malebné. Ale pozor – neklamná známka propadání. Kdoví jak to s městem dopadne. Nikde jinde než ve středomoří by tenhle zázrak už nestál. Luna tady vybudí jen nepatrný příliv. A písečné kosy chrání lagunu před vlnami z otevřeného moře.
Majestátní dóžecí palác se obrací k moři honosným balkonem. Nebyl stavěn pro pohled ze země, ale pro pohled z lodí a naopak na lodě. S něj pozoroval dóže obchodní i válečné flotily, které šířily moc ostrovního státu. Benátčané byli tak uvyklí žít na ostrovech, že i jejich říše ve středomoří se sestávala převážně z ostrovů.
Jak tak pluje město kolem, napadá další otázka: dá se tohle město vůbec poznat? Stále se objevují další věže, paláce a ostrovy. A co je to vůbec poznání? Za půl dne dojdete pouze od autobusu k sv. Marku a zpět. Když se ponoříte do změti uliček, nebude stačit den, když se zastavíte v kostelech a muzeích nebudou stačit dva. A co okolní ostrovy? Není nakonec lepší se jen vznášet nad městem a pozorovat jak se ztrácí v dáli a ponechává si svá tajemství?
Ještě pevnost uzavírající vstup do přístavu, mělké laguny a kosy u Lida a už je tu otevřené moře. Cesta do Orientu je volná.

Neznámá země 276

Celý den se sune trajekt vodní plání. Široko daleko nic pro oko. Chvění kovové paluby a monotónní zvuk motorů uspává. Kde vůbec jsme? Vždyť v Dalmácii je tolik ostrovů. Ale trajekt není vyhlídková plavba a nejkratší je to prostě pustou vodní plání. Až pojednou se vlevo před přídí vynoří mlhavý ostrov. Jsme v době mobilních komunikací. Což se takhle dotázat na dostupné sítě? Na malém displeji defilují jako v pohádkové skřínce jednotlivé země Jadranu: tohle je italský operátor, tohle chorvatský, BIH to bude asi Bosna i Hercegovina, zachytíme i tajemnou Černou Horu. Ještě před tím, než se objeví Řecko se ale na displeji usadí země 276. Mobil je už postarší a operátora 276 02 nezná. Modernější soused, však má odpověď. Ano, blíží se Albánie, poslední evropská divočina. Poslední místo v Evropě, které ještě turisté nezdevastovali.
Přilepeni k zábradlí sledujeme lačně pobřeží. Míjíme jediný albánský ostrov Sazan. Ostrůvek není velký, ale má strategický význam. Proto vystřídal několikrát majitele. V minulosti patřil Benátkám, jako ostatně všechny ostrovy v okolí. Později se stal součásti Jónských ostrovů. Říkalo se jim Sedmiostroví. Sazan je osmý a zřejmě nestálo za to ho započítat. Správy souostroví se ujala zištně Británie a teprve po padesáti letech je předala mladému Řecku. Po vzniku samostatného albánského státu v roce 1912 dostala nová země do vínku i Sazan. . Později si ostrov na čas přisvojila i Itálie. Do albánských rukou se definitivně dostal až po druhé světové válce.
Hned o kousek dál se objevuje mys Glosës na poloostrově Karaburun. Zdá, že vidíme několik pověstných albánských bunkrů. V zemi jsou jich prý statisíce. Mezi ostrovem a pevninou v dáli spíše tušíme než vidíme pobřeží kolem významného přístavu Vlora. Zde bylo významné středisko již ve starověku a sám Caesar mu udělil titul svobodného města. Pobřeží které nyní míjíme je však pusté. Rpmantické strže, chudá vegetace. Sem tam nenápadná stezka. Po chvíli se horami zavlní serpentiny silnice. Významná komunikace překonává sedlo ve výšce přes 1000m a spojuje Vloru se Sarande. Silnice je prý významná, ale během hodiny, po kterou ji pozorujeme nespatříme jediné auto. Nádhera. Městečka a vesnice kolem silnice ovšem jsou, ale zdá se jakoby spaly. A nad nimi se zvedá dva tisíce metrů vysoké pohoří. Tato část pobřeží se honosně nazývá Albánskou riviérou. Až se jí skutečně stane, turisté se zblázní.
Po nějaké době se horský masiv vzdálí od pobřeží a v mělkém zálivu se vynoří město Sarandë. Překvapí moderním vzhledem s různobarevnými výškovými budovami. Sarandë odvozuje jméno od ranněkřesťanského kostela 40 svatých – Santa Quaranta. Dnes je to lázeňské místo s vyhlášenou přímořskou promenádou. Dále na jih za nízkým pobřežním hřbetem se rozkládá velké Butrinské jezero. Stejnojmenné město na jeho jižním okraji patřilo k významným starověkým sídlům. Podle legendy je založili uprchlíci z vypálené Tróje. Ve městě je mnoho antických i ranněkřesťanských památek. My z lodě vidíme jen zajímavé ústí dvojice řek. V jejich deltě se zvedá několik pahorků, na kterých se dají rozeznat trosky starých staveb. Romantická členitá krajina láká. Loď však pokračuje neúprosně dál. Za dalším mysem se otevírá další záliv, ale to už jsme v další zemi – Řecku. Tajemná země 276 se opět ztrácí. Jedeme však na Korfu a tak máme ještě šanci. Přímo proti Sarande a Butrintu za úzkým průlivem se ve vzdálenosti jen několika kilometrů zvedá majestátní vrchol Pantokratoru - nejvyšší hory na ostrově Korfu. Odtud bude jižní Albánie jako na dlani.


 Přidej komentář k tomuto článku: 
Autor
opiš čísla z obrázku
Text (max 400 znaků)

... a nebo přes tvůj facebook profil:


Kde nás najdete? Mikulášské náměstí 10, 326 00 Plzeň - E-mail: CK@Loudatour.cz
tel: +420 377 226 068 nebo +420 377 221 966 nebo 739 046 606; mobil +420 603 879 725

webhosting: hostitel: FORPSI TOPlist ověřeno: Valid HTML 4.01 Transitional
design: Jan Nágr programming: Čestmír Kašpar
© 1999-2017 CK Loudatour s.r.o