|
(Zpět na seznam reportáží)
01.09.12 Petr MikotaKohoutí kříže
Při toulkách na kole máme ideální příležitost prohlížet si malé kapličky a křížky podél cest. Každá země, ba i každý kraj měl vlastní výrazové prostředky, které lidoví umělci používali. Občas můžeme najít zajímavý způsob zobrazení nástrojů, použitých při ukřižování Ježíše – kohoutí kříže. Lidový umělec vytvořil s jednoduchými nástroji obraz, který lidem znajícím příběh evangelií byl dobře srozumitelný. Byla to vlastně bible chudých, kteří ji rozuměli i když číst neuměli. Tato znalost bible se v dnešní době vytrácí a nebude na škodu si vyložit, co jednotlivé symboly, souhrně nazývané Arma Christi, znamenají.
- Nástroje, které byly použity při ukřižování: kopí, tyč, žebřík, lopata, houba, kladivo, kleště
- Nástroje utrpení – trnová koruna, důtky, metla případně různé jiné mučící nástroje
- Houba namočená v octě byla na dřevěné tyči nabídnuta odsouzenci k osvěžení.
- Kopí je ono slavné kopí římského setníka Longina, jímž ukřižovanému probodl bok, ze kterého vyšla krev a voda.
- Džbán připomíná místodržitele Piláta a jeho legendární výrok:‚myji si ruce.
- Ruka je rukou, která Ježíše cestou na kříž udeřila.
- Trnová koruna, kterou byl Kristus "korunován králem židů".
- Kostky připomínají vojáky, kteří losovali o šaty odsouzenců tedy i Ježíšovo roucho
- Kalich – do něj stéká Kristova krev
- Třicet stříbrných – odměna Jidášovi za zradu
- Lucerna sloužila vojákům k hledání a zatýkání Krista v Getsemanské zahradě
- Kristova hlava na bílém šátku – tzv. vera ikon – rouška, kterou dívka Veronika osušila krvácející Kristovu hlavu a která tak uchovala pravou jeho podobu.
- Ručičky hodin ukazují několik minut po třetí hodině - tedy okamžik, kdy Kristus na kříži skonal.
- Na vrcholu kříže je potom často kohout jako symbol trojího zapření Kristova apoštolem Petrem.
- Úplný výčet není možný, protože to záviselo na schopnostech a fantazii autora a rovněž na místních zvyklostech. Některé symboly sám nevím a dám se poučit.
Právě kohout se stal atributem Petrovým a s ním také významným křesťanským symbolem často umístěným i na věže kostela. A Kohout dal i jméno tomuto způsobu zobrazení (i když často se v něm ani neukáže).
Kříž může být ze dřeva, kovu nebo i kamene – co umělec – nebo spíše řemeslník lépe uměl. Někdy je nástrojů více, jindy méně, někdy se třeba setkáme jen s křížem houbou a kopím. Kohoutí kříže (něm. hohnakreiz) se znázorněním nástrojů Kristova umučení byly rozšířené v 18. a 19. století v Bavorsku. Odsud se dostal zvyk stavět tyto kříže k nám. Ne náhodou se kohoutí kříž stává logem projektu, který zprostředkovává šumavskou německou literaturu. http://www.kohoutikriz.org.
Tento způsob zobrazení však není jen Bavorskou raritou, podobné kompozice najdeme v různých zemích. Ukážeme si několik ukázek z našich cest.
Při běžkařských toulkách bavorskou Šumavou ukazuji klientům kříž v osadě Schwarzenthal poblíž Bischofsreutu. Je velmi bohatý a dá u něj dobře vysvětlovat. Podle zájmu posluchačů, soudím, že výjevy evangelií oslovují i zdánlivé neznabohy.
Jiný kříž jsme objevili na Donau Radweg u kostela v Pondorfu poblíž Straubingu. U paty kříže jsou domy Jeruzaléma, trubky nejsou obvyklou výbavou těchto křížů, možná jsou již připraveny k Poslednímu soudu....
U nás je takových křížů málo - nejznámější je v Nicově.
Kříž v osadě Reschen na pomezí severních a jižních Tyrol. Zde umělec vypsal i celý nápis: Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum a nespokojil se jen s obvyklým INRI.

V italském Val di Sole najdeme v horách velmi jednoduché, ale působivé ztvárnění – kříž, nápis, kopí, houba. Kopí však již dávno odvál zimní vichr. Život horalů je drsný a na detaily není čas.

Příbuzné zobrazení najdeme i v daleké Bretani. Na pravěkém menhiru v st. Uzec byl ve středověku vytesán kříž a příběh evangelii zobrazen velmi podobnými prostředky. Jen je všechno v kameni, jak je v této zemi zvykem. Zobrazeno je zde i slunce a měsíc – symbolika používaná zejména v raném křesťanství.
Přeji Vám mnoho podobných objevů a když najdete pěkný kohoutí kříž, pošlete mi obrázek.
... a nebo přes tvůj facebook profil:
|
|